Thursday, December 27, 2007

Jul I Danmark

Jaha, så har julen passerat...Har ni haft det skönt alla? Fått många klappar?
Jag har jobbat mig igenom julen, som har varit trevlig o faktiskt mysig.

Vi har haft en del hemma på permis, eller orlov som det heter i DK. Men med resten av patienterna hade vi "julefrokost" (fast på kvällen) bestående av andstek, vita o bruna potatis (stekta i smör o socker), rödkål o ris á la mande med körsbärssås. Till maten serverades det rött eller vitt vin, öl o sen likör till kaffet.
Sen sjöng de danska psalmer o nån julsång, inga jag kunde, men vackra. Alla patienterna var så glada o nöjda o sov som stenar, efter vin o det hela! :-) Tänk vad piller man kunde spara om de fick ett glas vin på kvällen istället för sömnpiller!
Undrar hur många sjukhus i Sverige som serverade vin till maten??
Av cheferna fick vi en flaska vin o en ask choklad i julklapp. Själv hade vi små julklappar med, vi som jobbade. Så vi hade lite julklappsöppning på kvällen sen när allt lugnat ner sig.

Nu är jag ledig till den 3:e..ska bli skönt. Idag har jag slappat o gjort absolut ingenting. Sov till halv tolv!!
God fortsättning allesammans!

1 comment:

آمال .م said...

happy new year....merry christmas