Friday, July 20, 2007

Barnhem.......

Förra veckan kom jag oplanerat med på en resa till Polen, för att hämta sommarbarn från Polen. Jag fick agera chaufför, eftersom G från jobbet inte har körkort och hennes man jobbade.
Kul! tänkte jag. Alltid roligt med en liten resa.. o barnhem har jag aldrig varit på. Bara sånt man hört o sett på tv o så...
Så vi tog nattbåten till Tyskland o kom fram kl 7. Östtyskland skiljer sig ganska mycket från väst...väldigt kalt o grått, äve om det förändras en del. Vägarna är dock fövånansvärt ok att ta sig fram på. vi höll oss ju ganska långt österut, ner mot Polen.

Efter ca 3 timmar var vi framme på barnhemmet!

En gedigen byggnad, som var delvis nyrenoverad efter en brand. Den nya delen var väldigt hög standard. De äldre byggnaderna även dom helt ok. Bättre än jag trott.

Alla killarna kom som skott när bilen rullade in på infarten! Bilar var nog deras stora intresse! en av dem åkte med när jag flyttade bilen och han var mäkta stolt! De synade allt i detalj..
På detta barnhemmet bor ca 100 barn, varav ungefär hälften har faddrar. Att vara fadder där innebär en avgift på 250 kr/år. Man kan ha ett "eget" barn och då skickar man det som man har råd och lust med till det barnet. Man kan också ta hem barnet på sommarlov, till jul mm. G som jag var nere med har 3 syskon, 8 - 12 år. De var väldigt uppspelta och ville inte vänta en sekund på att åka!
Vi blev visade runt eftersom jag inte varit där förut och jag blev glatt överraskad över deras, faktiskt mysiga rum. Det var ombonat och en trevlig stämmning. De bor i grupper om ca 10 stycken, som kallas "familjer".
Jag "fotade" mycket, men vill inte lägga ut bilder på barnen här, men varje gång jag vände mig om, så stod där en flicka o log mot mig. Sa inget, bara log. Efter ett tag kunde jag ju inte bli annat än nyfiken på denna blyga tjej. Hon hette Emelie och 13 år. Det visade sig att hon även hade en tvillingsyster. Det slog mig att de flesta som kommer hit vill säkert ha ett litet barn.... Hur stor är chansen för en 13 åring att få en fadder?? De hade ingen....

Ja, ni kan ju gissa...... Jag ska ha 2 fadderbarn!

Att se alla dessa barn, som av olika skäl hamnat på barnhem....det får en att tänka efter...o inse hur lite som behövs för att förändra livet för en annan person, på ett enkelt sätt.

Vill ni läsa mer så gå in på http://www.polenprojektet.com/

Hoppas vi kan bli fadderkollegor!!



1 comment:

Per said...

Hur gick det blev du fadder? Är du nöjd?