Monday, October 15, 2007

Ny vecka!

Helgen har gått närmast obemärkt förbi, i den meningen att jag inte gjort annat än jobbat! Alltså inget åkande på IKEA, shoppingtur, Biltema mm. Billigt iallafall........

Idag har jag börjat dagen med att beta av tvättberget som hopat sig i korgarna. Himla fort det händer, att de växer som okontrollerbara Himalayas!! Nu är dom nere på Kullaberg typ.....

En sak som förvånar mig ofta när jag handlar i affären är kassabiträdenas oförstående miner när de ser grönsaker.. Är det bara jag som köper såna eller?? Ja inte morötter då...men selleri, fänkål, bladselleri, kålrot osv. Har man inte hemkunskap mer eller?? Eller förresten....då sov man nog eller skolkade va? Tycker mig komma ihåg det nu.. i vilket fall kommer jag att här nedan ha en liten bildinformation om div grönsaker:


Majrova - gott till grytor eller koka med smör på







Blad/blekselleri gott till sallad, grytor mm




Svartrot - kokas o ätes med skirat smör som tillbehör eller ingrediens i grytor




Rotselleri - gott i soppor, grytor eller skivas o paneras i stekpanna






Fänkål - gott lätt kokt m salt o smör även i grytor


Vel bekomme! Som de säger i Danmark!
Lägg gärna in recept om ni har!

4 comments:

Lena´s reslogg said...

Panerad Selleri eller Kålrot

Skiva i bitar om ca 1/2 cm
Vänd bitarna i vispat ägg o sedan i saltat o pepprat ströbröd
Stek på svag värme
Tomatsås:
1 burk krossade tomater
1 hackad lök
1 burk svamp
2 klyftor vitlök
salt peppar
1/2 tsk timjan
Koka samman i ca 15 min. Servera till
Ätes med ris eller potatis

Anonymous said...

Haha, eller egentligen är det inget att skratta åt för du har tyvärr helt rätt. Många kassörskor som inte vet namn på diverse grönsaker. Och många som inte kan se skillnad på svenska (supersmarriga) och importerade (vaxade o polerade och inte alls lika smarriga) äpplen. Eller vet skillnaden på persikor och nektariner. (tur för butikerna då att just persikor o nektariner brukar ha samma pris).
Duktig du varit med att rasera berg !! Här målas o fixas det i lillstrumpans rum, kul! Din färg står väl fortfarande o väntar på att bli öppnad eller? ;-)

Anonymous said...

Japp! Den blir öppnad en dag när andan faller på....:-) Här bor inte stressen inte! He,he

Anonymous said...

Ikea är världsklass!