Thursday, March 26, 2009

Queen of the road


Jepp...så är det...jag ska snart sälla mig till the Kings and Queens of the road of Copenhagen. Det är alltså cyklisterna i Köpenhamn, för er som inte vet....
Att ta sig fram med cykel i Köpenhamn, eller Danmark i allmänhet..är högstatus. Åtminståne om de får säga det själv! Man kan inte förvänta sig att någon på cykel ser sig omkring eller får för sig att stanna för något...

För en svensk som jag...så kommer det nog o bli en traumatisk erfarenhet! Jag måste lära mig att inte stanna för något..inte ens rödljus...iaf på vissa ställen...har inte helt klurat ut vilka det är man får köra på...hmm... Konstant cykla i hög fart, med en bestämd min o möjligen sakta ner lite om det kommer en barnvagn framför mig...

Det som däremot är snäppet heligare, är folk som ska korsa cykelbanan o gå på en buss! Där finns det busshuliganer, som trotsigt ställer sig mitt i cykelbanan o fullständigt struntar i att det finns cyklister som ska fram!
Vojne vojne! Hur ska detta gå?? Jag måste ha en hjälm! Stötdämpare, vaddering...finns det till cykel?? :-)



No comments: